Ako na úschovu peňazí pri predaji nehnuteľnosti
Poradíme vám, aké existujú možnosti úschovy peňazí počas predaja nehnuteľnosti. Aké rozdiely sú medzi jednotlivými subjektmi a na čo si dať pozor.
V prípade, že sa Vám podarilo nájsť vysnívaný byt, či dom a kúpili ste nehnuteľnosť, neodkladne vás čaká návšteva katastrálneho úradu kvôli návrhu na vklad. Tomuto procesu predchádzajú všetky zmluvné prevody nehnuteľností. Návrhom na vklad a jeho schválením vzniká, mení sa alebo zaniká právo k predmetnej nehnuteľnosti. Zmluva o prevode vlastníckeho práva sa stáva platná v okamihu podpisu zmluvy oboma stranami. Vlastníctvo nehnuteľnosti sa však stane právoplatné až povolením vkladu do katastra. Toto povolenie vykoná katastrálny úrad vydaním právoplatného rozhodnutia o povolení vkladu.
Tento úkon je v bežnej praxi považovaný za absolutne jednoduchý, stáva sa však, že ľudia sa tohto kroku obávaju z dôvodu nedostatku informácií. Je to však bežný úkon, ktorý treba zrealizovať pri kúpe nehnuteľnosti.
Návrh na vklad je potrebné pripraviť vo viacerých vyhotoveniach. Jeden je určený pre kataster, ďalšie vyhotovenia vám personál podateľne opečiatkuje a vyznačí dátum a hodinu doručenia návrhu na vklad, potvrdí počet predložených príloh a vyznačí číslo konania. Kópií je potrebné vytvoriť toľko, koľko je účastníkov v konaní. Návrhu nezabudnite pripojiť zmluvu alebo inú listinu v dvoch vyhotoveniach, na základe, ktorej sa mení právo k predmetnej nehnuteľnosti, prikladá sa geometrický plán a dohoda o splnomocnení.
Podať návrh na kataster je možné priamo na katastrálnom úrade alebo online. Elektronický návrh na vklad je možné vykonať prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy slovensko.sk s využitím služby - podanie návrhu na vklad do katastra nehnuteľností. Proces podania online a offline na katastri je pritom totožný. Je potrebné mať pripravené rovnaké náležitosti a dokumentácie. Jediným rozdielom je, že v písomnom podaní sa vyžaduje osvedčený podpis, v elektronickom podaní sa využíva kvalifikovaný elektronický podpis. V oboch prípadoch musia byť všetky dokumenty a prílohy podpísané.
Poplatok za vklad návrhu na kataster elektronicky je možné uhradiť viacerými spôsobmi. Prostredníctvom platobného systému eKolok od Slovenskej pošty. Potvrdenie o zaplatení je potrebné priložiť k návrhu na vklad.
Ďalším spôsobom úhrady správneho poplatku je prostredníctvom eKolku, avšak funguje to tak, že si vygenerujete platobný predpis, ktorý môžete uhradiť na pošte alebo prevodom na účet, podľa informácií uvedených na platobnom predpise.
Ak v kúpnopredajnom procese nastane nejaký problém, občas sa stáva, že je potrebné odvolať návrh na vklad do katastra. Medzi najčastejšie dôvody patrí:
Situácií na späťvzatie môže nastať viacero. Potrebné však je vedieť, že vykonať späťvzatie je možné len za účasti a súhlasu všetkých účastníkov návrhu na vklad, ktorého sa má späťvzatím zastaviť. Späťvzatie sa podáva písomne a podpisy by mali byť úradne overené.
V prípade, že potrebujete vybaviť povolenie vkladu na katastri nehnuteľností pripravte si 66 Eur. Povolenie vám bude vydané do 30 dní. Ak povolenie potrebujete vyriešiť skôr, môžete si zvoliť zrýchlené konanie, bude vás to však stát 266 Eur. Výška správnych poplatkov sa v prípade podania návrhu online znižuje na polovicu a to 33 Eur. Zrýchlené rozhodnutie online vás vyjde na 133 Eur.
Poplatok za návrh na vklad do katastra a teda notárske poplatky sú evidované na účte 518.
Na kataster nehnuteľností môže podať návrh na výmaz z katastra aj samotný záložca. Záložca musí k žiadosti pripojiť písomné potvrdenie o splnení záväzku alebo inú listinu potvrdzujúcu zánik záložného práva. Výmaz sa vykoná ku dňu uvedenému v žiadosti na výmaz záložného práva, najskôr však ku dňu zániku záložného práva.
Rozhodnutie o návrhu na vklad sa zvyčajne doručí do 30 dní od podania návrhu. V prípade, že je podaná zrýchlená žiadosť na vklad na katastri a je zaplatení vyšší poplatok, Okresný úrad vydá rozhodnutie do 15 dní odo dňa doručenia návrhu na vklad.
Plomba na liste vlastníctva znamená právny úkon týkajúci sa predmetnej nehnuteľnosti a slúži ako ochrana, aby sa s danou nehnuteľnosťou nemohlo ďalej nakladať. V liste vlastníctva je vyznačená v časti A, ktorá definuje majetkovú podstatu nehnuteľností. Každá plomba musí byť zaevidovaná pod predmetnú nehnuteľnosť a musí byť uvedené číslo príslušného konania.
Plombu môžeme definovať aj ako poistku pre kupujúceho, nakoľko majiteľ nemôže nakladať s nehnuteľnosťou po podpísaní kúpnopredajnej zmluvy.
Poradíme vám, aké existujú možnosti úschovy peňazí počas predaja nehnuteľnosti. Aké rozdiely sú medzi jednotlivými subjektmi a na čo si dať pozor.
Refinancovanie je pojem, ktorému sa dnes už ťažko dá vyhnúť, pre veľa ľudí to je však stále veľká neznáma. Čo to teda je?
Je vizuálne dobre spracovaný inzerát zárukou úspešného predaja nehnuteľnosti?