
Realitný trh 2022: Čo môžeme očakávať?
Vysoký nárast cien nehnuteľností možno prisúdiť najmä 2 faktorom: výhodne podmienky hypotekárneho financovania a nízka ponuka bývania na trhu.
Ak patríte k tým, ktorí ešte nemajú skúsenosť s financovaním bývania prostredníctvom hypotekárneho financovania a máte obavy z toho, čo vás čaká - ste na správnom mieste. V tomto článku sa vám pokúsime zrozumiteľným spôsobom vysvetliť celý proces vybavenia hypotéky, základné pojmy a potrebné doklady.
Na začiatku si povieme, čo vlastne tá hypotéka je a ako sa rozdeľuje.
Hypotéka je úver určený na bývanie, podľa účelu poznáme hypotéku účelovú (na kúpu nehnuteľnosti, výstavbu alebo refinancovanie) a bezúčelovú, pri ktorej klient nemusí banke dokladovať účel použitia poskytnutých peňažných prostriedkov.
V našom prípade sa budeme venovať účelovej hypotéke, konkrétne hypotéke na kúpu nehnuteľnosti.
Pred výberom novej nehnuteľnosti odporúčame urobiť si jednoduchý prepočet príjmov a výdavkov. Presnú výšku max. možnej výšky získate až po podaní žiadosti v banke, avšak pre orientačné zistenie svojich finančných možností vám bude nasledovný prepočet stačiť:
Príklad č.1: Ak pôjdete do hypotéky sám ako jediný žiadateľ a ste slobodný, bezdetný a bez úverov, tak max. výšku hypotéky si vypočítate ako súčin vášho mesačného čistého príjmu krát 12 mesiacov krát koeficient 8. Čiže, ak môj čistý mesačný príjem je napr. 1000 €, tak max. výška hypotéky na kúpu nehnuteľnosti bude 96 000 € ( 1000 x 12 x 8).
Príklad č.2: Ak pôjdete do hypotéky sám ako jediný žiadateľ a ste slobodný, bezdetný a splácate spotrebný úver s aktuálnym zostatkom 5 000 € a mesačnou splátkou 75 €, tak od celkového výsledku bonity musíte odrátať zostatok splácaného úveru. Čiže ak znova rátame s čistým príjmom 1 000 €, tak súčin je znova 96 000 €, pričom od tohto výsledku odrátame aktuálny zostatok spotrebného úveru, čiže 5 000 €. V tomto prípade tak bude max. výška hypotéky 91 000 €.
Reado tip: Ak je vaša situácia zložitejšia, napr. váš príjem pochádza z podnikania alebo zo zahraničia, máte viacero zdrojov príjmov, začali ste pracovať v novom zamestnaní, máte deti alebo máte viacero úverov, odporúčame obrátiť sa na hypotekárnych špecialistov Slovenskej sporiteľne prostredníctvom nášho kontaktného formulára.
Podľa vašich preferencií a finančných možností si vyberiete nehnuteľnosť, spojíte sa s realitným maklérom ktorý má danú nehnuteľnosť v ponuke a absolvujete obhliadku.
V prípade záujmu podpíšete s realitným maklérom zmluvu, vďaka ktorej budete mať nehnuteľnosť rezervovanú a môžete si začať riešiť financovanie kúpy.
Jedná sa o vyplnenie tlačiva na pobočke banky, v ktorom banku žiadate o poskytnutie hypotéky. Súčasťou žiadosti sú aj ďalšie dokumenty ako kópia občianskeho preukazu alebo ďalšie bankou žiadané podklady, napr. výpisy z bankového účtu, potvrdenie o príjme od zamestnávateľa, výplatné pásky a iné. Presný zoznam vám vždy povie zamestnanec banky, s ktorým budete žiadosť vypĺňať.
Na základe tejto žiadosti banka overí výšku vášho príjmu prostredníctvom dopytu do Sociálnej poisťovne (ak ste zamestnaný na trvalý pracovný pomer na Slovensku) a tiež preverí váš bankový register kvôli evidencii prípadných minulých alebo súčasne splácaných úverových záväzkov.
Druhým základným faktorom, ktorý ovplyvňuje schválenie hypotéky a výsledné podmienky je nehnuteľnosť, ktorá sa pri hypotéke bude zakladať záložným právom v prospech banky. V našom prípade je to práve tá nehnuteľnosť, ktorú chcete kúpiť. Banka potrebuje ku schváleniu hypotéky vedieť základné údaje a hlavne hodnotu nehnuteľnosti, preto sa za týmto účelom vyhotovuje znalecký posudok prostredníctvom znalca. Objednanie znalca je v réžii realitného makléra alebo banky, pričom náklady na vyhotovenie väčšinou platí kupujúci, čiže v tomto prípade vy.
K schváleniu žiadosti je potrebné predložiť aj občianske preukazy predávajúceho a návrh kúpnej zmluvy, ktorej vyhotovenie je znova v kompetencii realitného makléra, resp. právnej kancelárie s ktorou spolupracuje. V prípade, že v banke je už doručený znalecký posudok a banka si od vás nežiada žiadne ďalšie dodatočné dokumenty tak zamestnanec banky vašu zložku skompletizuje a odošle na schválenie.
V prípade schválenia žiadosti vás banka bude o tejto skutočnosti informovať a dohodne si s vami termín podpisu zmluvnej dokumentácie. Pred samotným podpisom vám zamestnanec banky podrobne vysvetlí všetky náležitosti a podmienky zmluvy a tiež ďalšie kroky potrebné k úspešnému dokončeniu procesu a poskytnutiu finančných prostriedkov. Jednou z týchto podmienok je aj poistenie kupovanej nehnuteľnosti, preto súčasťou tohto podpisu bude aj vyhotovenie poistnej zmluvy zamestnancom banky.
Zároveň bude potrebné banke predložiť podpísanú kúpnu zmluvu, ktorej podpis u notára zabezpečí realitný maklér.
Posledným krokom je vybavenie na katastri, čiže predloženie návrhu na vklad do katastra spolu so záložnými zmluvami, pričom znovu by to malo byť v kompetencii realitného makléra. Poplatok za tento úkon je 66 € a štandardne ho platí kupujúci, čiže v tomto prípade vy.
Po predložení návrhu na vklad kataster tento návrh potvrdí a takto potvrdený návrh je potrebné zaniesť do banky. Po zapísaní plomby na list vlastníctva kupovaného bytu banka uvoľní peniaze a podľa predloženej kúpnej zmluvy pošle peniaze na účet predávajúceho. Týmto úkonom sa proces riešenia financovania končí a nasledujú úkony so samotným prevzatím, prepisom nehnuteľnosti a presťahovaním sa.
Veríme, že sme vám týmto článkom aspoň trochu pomohli zorientovať sa v otázke riešenia hypotéky. Ak aktuálne aj uvažujete o kúpe nového bývania a plánujete kúpu financovať s pomocou hypotéky, kontaktujte nás, vybavíme to za vás zadarmo.
Vysoký nárast cien nehnuteľností možno prisúdiť najmä 2 faktorom: výhodne podmienky hypotekárneho financovania a nízka ponuka bývania na trhu.
Výber poctivej realitnej kancelárie môže byť oriešok. Preto sme pre vás pripravili stručný súpis vlastností, ktoré by ste mali pri výbere zohľadniť.
Našou misiou je podporiť najdôležitejšiu transakciu v živote pomocou inovatívnych riešení ....